Den frase har man hørt tit i forskellige sammenhænge – både i privatlivet og i erhvervslivet. Det betyder reelt, at der er ”no price for second best” – at der er én vinder og et antal tabere. I erhvervslivet kan man vinde i form af vækstende omsætning og indtjening, men hvis vi ikke vækster mere end konkurrenterne, eller når omsætningen fra sidste år, taber vi så reelt? Er det derfor, at der er læsere til ”ugens vinder og ugens taber” i Jyllands Posten hver søndag?

Bange for at tabe?

Så forstår jeg bedre, at der altid er så stor fokus på vækst i omsætning og indtjening, for vi er bange for, ja vi frygter ligefrem, at tabe. For hvad sker der, hvis vi taber? Hvis man har deltaget i møder på direktionsgangen i flere danske virksomheder, så ved man, at det er næste måneds (eller kvartals) salg, der bliver talt mest om. ”Og hvad har du tænkt dig at gøre for at nå budgettet?” Vi må ikke tabe!

Og jeg er ganske enig i, at vækst er godt af flere grunde – det giver velstand til samfundet og det skaber også flere arbejdspladser og dermed beskæftigelse for flere mennesker til glæde for den enkelte.

Innovationsevne og værdiskabelse

Men med frygten for at tabe som den konstante driver (og i øvrigt med i omegnen af ½ mio mere eller mindre stress-ramte mennesker på det danske arbejdsmarked), så stiller jeg spørgsmålstegn ved den innovationsevne, som ellers bør være motoren i væksten og dermed værdiskabelsen.

Men hvad så?

Vi ved alle sammen, at det, vi fokuserer på, vokser, for det er der, vi kaster vores energi hen. Men hvis vi fokuserer på højere omsætning/indtjening for os med frygten for at tabe i baghovedet, så er det, som om vi fokuserer på en kage i en bestemt størrelse – og den kan ikke blive større – men vi ønsker at vores andel af kagen skal blive større og større = andre må acceptere et mindre stykke kage.

Hvis man nu i stedet for ”mere værdi til os” fokuserer på at skabe ”bedre værdi for flere”, så udvides mulighederne betragteligt – både for os, vore medarbejdere og i særdeleshed vore kunder. Og når alt kommer til alt, så er det kunderne, vi lever af og dem, vi gerne vil gøre noget særligt for.

Black Friday og Cyber Monday

Richard Branson (grundlægger af Virgin Group) sagde engang, at man skal behandle sine ansatte, som man gerne vil have, at de behandler kunderne. Er det med et ”hvordan har du tænkt dig at få en større del af kagen” eller er det med et ”lad mig vise dig, hvordan du får mest muligt ud af produktet”. Og tænk, hvis det var så naturligt, at vi ikke behøvede at lave regler og retningslinjer for god opførsel og påklædning og arbejdstid og viden og betjening, men at medarbejderne bare gjorde det, fordi de følte ansvar for det (ikke kun, fordi de skal stå til regnskab for en chef og leve op til nogle klare KPI’er for at kunne få udbetalt lønnen, men fordi det er dybfølt og noget de oprigtigt tror på). Det handler ikke om, at medarbejderne skal have mere i løn, eller kontor med udsigt eller økologisk kantineordning eller sofaer, de kan slappe af i. Det handler om mennesker og om at have en fælles passion om at skabe noget bestemt og hvis dine medarbejdere tror lige så meget på din passion, som du selv gør, så ved de, hvad de skal gøre – uden at du skal fortælle dem, hvad du ikke vil have – og de kan kommunikere med kunderne, så kunderne føler sig så godt behandlet, at de kommer igen (også, når det ikke er Black Friday eller Cyber Monday).

Mennesker køber af mennesker

Det er værdi – BEDRE værdi – for alle. Du har gladere kunder, der køber hos dig igen, som betyder, at der er flere penge på din konto til mere udvikling af bedre værdi og det, kombineret med et meningsfyldt arbejde giver gladere medarbejdere, der føler, at de gør en forskel og de behandler dine kunder endnu bedre og sådan kører cirklen. Det handler alt sammen om mennesker med et fælles formål – de skaber bedre værdi. Så tør du gå forrest og vise dine medarbejdere, hvad du brænder for? Altså ud over ”increase shareholder value”, for der er ikke mange mennesker, der brænder enormt meget for at arbejde 50 timer om ugen, for at andre mennesker skal blive rigere.

“Show them your passion and I will show you the value”