Alle jer, som har lavet tilbud til Black Friday og/eller Cyber Monday, nu må I have gjort regnskabet op – og vil I så vise mig, hvor pengene er? Og jeg mener ikke den omsætning, I har haft i forbindelse med de to anledninger, men den langsigtede indtjening der er ligger i at køre vilde tilbud nu.

Det giver ikke mening

  • Får I loyale kunder ved at sætte priserne ned?
  • Har I solgt så mange varer, at I kan opsige lejemålet på nogle af jeres lagerhaller?
  • Har I tjent så mange penge, at I ikke behøver at holde butikken åben resten af året?
  • Er kunderne nu så tæt knyttede til jer, at de ikke går andre steder hen og handler, så nu har din virksomhed vist sin langsigtede berettigelse?

Meningen med at sælge billigt?

Jeg forstår ganske enkelt ikke den gode ide i at sælge sine varer billigt. Planlægger I ikke med at have en forretning næste år, eller? Der er ingen evidens for at sige, at prisnedsættelser medfører flere kunder i butikken, hvilket betyder, at kunderne ikke nødvendigvis kommer igen, eller køber mere = du skal blive ved med at markedsføre til dem = næste gang skal dine varer være mindst lige så billige, men helst billigere endnu.

Og pris-strategien er da utroligt let for dine konkurrenter at kopiere!

Ny vej – Bedre Værdi

Hvis du ønsker, at din virksomhed også lever næste år, så må du finde en anden vej end prisnedsættelser. Du må tilbyde bedre værdi. Dine medarbejdere arbejder mere engageret, når de brænder for ideen (og ja, det er kun ganske få mennesker, der brænder for “increasing shareholder value”). Hvis de brænder for deres arbejde, så leverer de bedre produkter og service til dine kunder, som bliver gladere for det, de køber hos dig og dermed mere loyale – og så tjener du flere penge.

SHOW ME YOUR PASSION AND I WILL SHOW YOU THE VALUE

(for dine medarbejdere, dine kunder og dig). Og det er utroligt meget mere værd for dig – nu og på længere sigt.