Vi er kommet til en skillevej – dem, der (med hovedet under armen) sælger deres produkter med spar-budskaber og så dem, der forstår, at man ikke kan leve af en lavere og lavere indtjening og som derfor må søge andre veje.

Sidstnævnte gruppe ved godt, at de ikke er alene om kunderne og at de er nødt til at gøre noget aktivt for at positionere sig overfor deres kunder, hvis de vil være synlige i mængden og være i stand til at sælge til en højere pris end resten af markedet.

CSR – ikke nok!

Og det var ved sådan en skillevej, at CSR (Corporate Social Responsibility) opstod for nogle år siden. Virksomhederne var nødt til at mene noget for at skille sig ud og differentiere sig. Det er det, Sune Bang fra Kommunikationsbureauet i København kalder purpose marketing – en markedsføring, hvor man i virkeligheden blander NGO-holdningskommunikation sammen med kommercielle budskaber. Det er altså mere eller mindre kontroversielle temaer, der benyttes i håbet om at nå bredere ud.

Problemerne opstår, hvis virksomhederne i virkeligheden ikke mener det – altså lever det – for så opfatter kunderne det som utroværdigt og det køber de selvsagt ikke ind på.

Det siger næsten sig selv, at det er en farlig vej. Det svarer til, at man bliver snuppet i en løgn. Man kan lige så godt holde sig til sandheden, for det kan ske, at ikke alle (medarbejdere) kan huske historien.

Hvad er så fremtiden?

Derfor anvender fremtidens virksomheder passion marketing. Her handler det om at fortælle/vise/leve det, menneskerne (ansatte, ledelse, samarbejdspartnere) brænder for og er fælles om. Det er nemlig her, virksomheden tydeligst kan vise deres kant for kunderne – i den form, at de kunder, som tænder på det, virksomheden brænder for, vil søge hen til virksomheden. Det er nemlig de kunder, der kan sælges dyrest til, fordi virksomheden imødekommer deres behov på en helt særlig måde for netop dem.

Fremtidens virksomheds-DNA

Det betyder selvsagt også, at man ikke kan sælge til alle. Og det er, forståeligt nok, kontroversielt for alle de virksomheder, som har et stort produktionsapparat kørende til at lave mange ens produkter. Der vil være langt større værdi i at ombygge apparatet til at lave færre styk i flere forskellige varianter, som er tilpasset mindre målgrupper.

VIS MIG DIN PASSION

Derfor er det helt centrale i en ikke særlig fjern fremtid, at man hele tiden lever virksomhedens dna, fordi det er det, der vil adskille virksomheden fra konkurrenterne, så man ikke konstant skal sælge med den lavest mulige margin.